موضوع: "خانواده"

مهمترین راهکارهای افزایش جمعیت در کلام رهبری

مهمترین راهکارهای افزایش جمعیت در کلام رهبری

 

 

 

 


مخاطبین عزیز در این یادداشت به مهم ترین راهکارهای افزایش جمعیت خواهیم پرداخت.
ابتدا به معنای جمعیت می پردازیم:
1ـ مفهوم شناسی
در لغت نامه معین و دهخدا جمعیت را اینگونه تعریف کرده اند:
گرد هم آمدن ، مجتمع شدن ، گروه مردم . سکنه یک ده ، شهر، ایالت و کشور و مردم بسیار که در جایی گرد آیند
جمعيت تجمعى از افراد انسانى است که در منطقه‌اى معين (روستا، شهر، شهرستان، استان يا کشور) به‌طور مستمر و معمولاً به شکل مجموعه‌اى از خانوارها زندگى مى‌کنند و پايگاه سياسي، شرايط ملى و قومى واحدى دارند.
2ـ علت افزایش جمعیت
مقام معظم رهبری در مورد علت افزایش جمعیت فرمودند:
مسئله‌ی جمعیّت را جدّی بگیرید؛ جمعیّت جوان كشور دارد كاهش پیدا میكند. یك جایی خواهیم رسید كه دیگر قابل علاج نیست.

3ـ موثر ترین راهکارهای افزایش جمعیت
1ـ3ـ ایجاد فرهنگ فرزند آوری بیشتر

آنچه در یک جامعه سبب تحقق برنامه ها و اهداف می شود فرهنگ سازی است.متاسفانه در دو دهه قبل با ترویج فرهنگ منحط غربی با عنوان فرزند کمتر زندگی بهتر،شاهد کاهش چشمگیر فرزندآوری بوده ایم.
از این رو در زمینه افزایش جمعیت ابتدا باید فرهنگ سازی صحیح توسط نهادهای تبلیغاتی مثل صدا و سیما نخبگان مذهبی و نهادهای آموزشی کشور صورت گیرد. رهبر معظم انقلاب برای ایجاد فرهنگ فرزند آوری فرمودند:
فرهنگ‌سازی در مسئله جمعیت مثل خیلی از مسائل دیگر اجتماعی، حرف اوّل را میزند؛ باید فرهنگ‌سازی بشود كه متأسّفانه امروز این فرهنگ‌سازی نیست، تعطیل است؛ با اینكه حالا گفته‌شده، ما هم گفته‌ایم، دیگران هم گفته‌اند، در مجلس هم مطرح شده، بعضی‌ها هم كم و بیش اینجا و آنجا بحث میكنند، لكن كار فرهنگی به معنای صحیح انجام نگرفته در حالی که در اسلام بسیار به این موضوع پرداخته شده است،یکی از شاخص ترین روایات در این زمینه روایت پیامبر(صلّی‌الله‌علیه‌وآله) هست که فرمودند:
ازدواج كنيد، زاد و ولد کنید تا جمعيت شما افزون شود؛ زيرا من در روز قيامت، به وجود شما، حتّى به فرزندان سقط شده‌تان ، بر ساير امّتها می‌بالم.

 

2ـ3ـ ازدواج بهنگام

 

یکی از راهکارهایی که میتواند نقش مهمی در افزایش جمعیت داشته باشد ازدواج بهنگام است.زیرا افزایش سن ازدواج زمان باروری را کاهش می دهد.از این رو برای داشتن فرصت بیشتر برای فرزند آوری باید شرایط ازدواج بهنگام و فرهنگ سازی آن ، توسط خانواده ها و به ویژه دولت و حاکمیت ایجاد شود.
رهبر فرزانه انقلاب در این زمینه فرمودند:
پیامبر اکرم اصرار داشتند جوانها زود ازدواج کنند - چه دخترها و چه پسرها- البته با میل خوشان و اختیار خودشان، نه اینکه دیگران برایشان تصمیم بگیرند. ما هم باید در جامعه‌ی خودمان این را رواج دهیم. جوانها در سنین مناسب،‌ وقتی از دوران جوانی خارج نشده‌اند، در همان حال گرمی و شور و شوق، باید ازدواج کنند.
بلاشک یکی از چیزهایی که باروری را محدود می کند، بالا رفتن سنّ ازدواج است؛ خب، این یکی از کارهایی است که باید در کشور فکر بشود. چرا سنّ ازدواج در کشور ما بالا رفته؟ مگر جوان هفده ساله، هجده ساله، نوزده ساله، احتیاج ندارد به اطفاء نیاز جنسی و غریزه‌ی جنسی؟ ما باید به این فکر کنیم. 06/08/1392

واژگان کلیدی: افزایش جمعیت، راهکارهای افزایش جمعیت، فرزندآوری، ازدواج بهنگام، فرهنگ سازی افزایش جمعیت، اثرات مثبت و منفی افزایش جمعیت

اثرات مثبت و منفی افزایش جمعیت نیز بسیار جای بحث دارد که در یادداشت بعدی به آن خواهیم پرداخت.

 

نمایش فایل های پیوست: